Shs; ampumahiihtäjillä menestykäs kesäksusi

17.9.2018

Shs:n ampumahiihtäjillä sihti kohdillaan

Seinäjoen hiihtoseuran nuoret saavuttivat 21-mitalia ampumajuoksun Sm-kisoissa Oulun Sankivaarassa elokuun viimeisenä viikonloppuna, lisäksi veteraanisarjalaiset saavuttivat kuusi mitalia. Kisoihin osallistui yhteensä noin 400 osallistujaa. Pelkästään Seinäjoen hiihtoseurasta kisoihin oli ilmoittautunut yli neljäkymmentä urheilijaa.

Perjantain viesteissä saavutuksena neljä kultaa N13 (Sini Hietamäki, Venla Väisänen ja Minea Näsi), M13 (Arno Hautaniemi, Ville Lemberg ja Aleksi Hauhia) , M15 (Matias Nevala, Atte Kortehisto ja Turkka Nieminen), sekä N21 (Sanna-Mari Purola, Sanna Koskela ja Sofia Joronen), hopea N13 2 (Nea Luhtasaari, Helmiina Nylund ja Jasmiina Nelimarkka), sekä kolme pronssimitalia M19 (Pyry Stevander, Niko Rinta-Keturi ja Sameli Joronen), N19 (Anni Rinta-Keturi, Juulia Nelimarkka ja Tiina Mäki-Panula), M21 (Ilari Hauhia, Artturi Hautaniemi ja Jonni Mukkala). Lisäksi veteraanisarjoista hopea N150 Katri kataja-rahko, Tanja Päällysaho ja Marjo Lemponen) ja Pronssi(N120 Susanna Rinta-Keturi, Eija Hauhia ja Hilkka Mäki-Panula).

Lauantain pikamatkoilla seuran urheilijat saavuttivat jättipotin. Nuorimmissa eli 13-tytöissä Sini Hietamäen kultamitalin lisäksi Minea Näsi saavutti pronssia, molemmat työt ampuivat puhtaasti molemmat ampumapaikat. Tyttöjen 13-sarja oli kisojen osallistujarikkainsarja kaikkiaan 40 osallistujaa. Saman ikäisissä pojissa Aleksi Hauhian hurja vauhti kahdesta sakkokierroksesta huolimatta riitti hopeamitaliin. M 15-sarjassa Turkka Nieminen sijoittui pronssille. Artturi Hautaniemi puolestaan onnistui loistavasti M 17 sarjassa voittaen kultaa. Tiina Mäki-Panulan hurja juoksuvauhti lisättynä hienoon ammuntaan riitti hopeamitaliin N 19 sarjassa. Poikien vastaavassa sarjassa Pyry Stevander ylsi mitaleille tossujen ollessa syönnillä, vaikka ohilaukauksia kertyi viisi. Vanhimmissa 21-tytöissä Sofia Joronen saavutti hopeaa. Veteraanisarjoista tuli hopeaa (Pertti Luuri M 60) ja Pronssia (Susanna Rinta-Keturi N 45)

Sunnuntaina oli vuorossa normaalimatkat ja hienoja suorituksia tuli lisää runsaasti. Sini Hietamäki jatkoi mitalien saalistusta, tällä kertaa tuli hopeaa. Arno Hautaniemi puolestaan oli saman sarjan pojissa pronssilla. Poikien 15-sarjassa Turkka Nieminen sai ammunnan sujumaan ja tuloksena oli ylivoimainen Suomenmestaruus. Päivän toisen kultamitalin seuralle toi Tiina Mäki-Panula 19 vuotiaiden tyttöjen kuudella kilometrillä. Tiinan ylivoimainen juoksuvauhti takasi mestaruuden, vaikka ammunnan kanssa oli vähän ongelmia. Sofia Joronen puolestaan jatkoi mitaliputkeaan pronssilla. Päivän kolmannen kultamitalin seuralle saavutti M 60 sarjassa Pertti Luuri. N 45 sarjassa Susanna Rinta-Keturi saavutti viikonlopun kolmannen pronssimitalin.

Lisäksi viikonlopun aikana Shs:n muut urheilijat saavuttivat ison määrän sijoituksia kymmenen parhaan joukkoon. Matias Hietamäki (M 13 5.), Venla Väisänen (N 13 5.), Nea Luhtasaari (8. N 13), Iida Asunmaa (6. N 14), Veeti Kortehisto (9. M 14), Teemu Pajuranta (10. M 14), Matias Nevala (4.&4. M 15), Anni Rinta-Keturi (4.&7. N 17), Sameli Joronen (10. M 19), Sanna-Mari Purola (8.&5. N 21), Sanna Koskela (8.&10.), sekä Ilari Hauhia (7. M 21). Lisäksi veteraanisarjoissa useita hyviä sijoituksia mitalistien lisäksi.

Viikonloppu sujui kaiken kaikkiaan hienosti, Shs oli selvästi suurin seura nuorten sarjoissa (M/N13- 21). Seinäjoella on ampumahiihdon harrastajia tällä hetkellä noin sata, ja määrä kasvaa koko ajan. Mukaan sopii lisää myös uusia lajin harrastamisesta kiinnostuneita.

Syyskuun 15.-16. Imatralla käydyissä rulla-ampumahiihdon Sm-kisoissa M 21 sarjassa Pyry Stevander saavutti kaksi pronssimitalia (yhteislähtö ja pikamatka). M-15-sarjan pikamatkalla Turkka Nieminen saavutti pronssia, sekä normaalimatkalta sijan 6. N 21-sarjassa Sofia Jorosen sijat olivat 6. ja 6. sekä Sanna-Mari Purola pikamatkalla 8. M-19 sarjassa Jonni Mukkala 6. ja 7., sekä Lauri Kataja-Rahko 7. ja 6.